Mindfulness

 

Afbeeldingsresultaten voor mindfulness

Kijk op een milde en vriendelijke manier naar jezelf en de wereld om je heen…heb jezelf lief, kom in je eigen kracht te staan

De kern van Mindfulness is dat we ons vaak laten meeslepen door gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden, de toekomst of wat er in het heden anders zou moeten zijn. Daardoor verliezen we aandacht voor het huidige moment, het nu.

We beleven onze directe omgeving minder intens omdat we in gedachten steeds ergens anders zijn. Als het ons lukt om in het hier en nu te blijven, beleven we het leven veel intenser. We zijn ons bewust van het “ware leven”, wat er nu toe doet. En beseffen dat we niet vanzelfsprekend hoeven mee te gaan in het oneindige dramatiek van onze problemen.

Moeilijke, lastige situaties horen eenmaal bij het leven. We lossen problemen op en wat we niet kunnen oplossen zullen we moeten leren te accepteren. Dit is ook typisch een onderdeel van Mindfulness: situatie niet veroordelen, accepteren en loslaten. Leven in het hier en nu.
Er is altijd wel ergens een probleem. De vraag is, hoe ga je daarmee om, hoe ga je om met tegenslagen? Meestal kunnen we de situatie zelf niet veranderen.

Mindfulness is gericht op geluk, een beter zelfbeeld ontwikkelen en positief in het leven staan.
Door de training worden de problemen zodanig verminderd dat men ze niet langer als probleem ervaart. Het idee is, dat we niet alle problemen hoeven op te lossen en dat we prettiger leven als we onszelf ontslaan van die taak. De begeleider van de mindfulness training heeft geen mening over wat goed of fout is, maar accepteert de cliënt en zijn problemen volledig.

Een bewuste, open en vriendelijke aandacht die vrij is van veroordelingen noemen we mindfulness.
In feite heb je niets nodig om mindful in het leven te staan. Het is een natuurlijke houding die we kunnen aannemen als we niet bezig zijn met problemen of andere dramatische zaken. Mensen die mindful zijn, zijn volledig in het hier en nu.

Mindfulness helpt je bij het verminderen van stress, boosheid, piekeren, faalangst, angst, gejaagdheid, schuldgevoel, onzekerheid, laag zelfbeeld, vage lichamelijke klachten en het verbetert je concentratie, focus, nachtrust, zelfvertrouwen.

Door je gedachten de ruimte te geven, zonder te oordelen, kan je lastige situaties vaak beter overzien.  Daardoor kan je deze beter verwerken en weet je hoe je het beste kan reageren of handelen. Je mind kan nare situaties beter aan.  Mindfulness stopt je gedachtestroom, waardoor je je ontspannen voelt. Je hoeft er niet meer aan te denken.

Het klinkt makkelijk om zo om te gaan met lastige situaties, het vergt wel wat oefenen. Het is ook een reis die je gaat maken met behulp van deze training. Heb geduld en vertrouwen.  Met de ingesproken meditaties die ik je toestuur, leer je op een ontspannen manier hoe je ermee om kan gaan. Bovendien wordt er tijdens de training uitgelegd hoe je brein werkt bij stress. Daarnaast ontvang je een werkboek om alles nog eens rustig te kunnen doorlezen en de oefeningen op te schrijven. Dit alles in een persoonlijke informele sfeer. Op een rustige en vriendelijke manier leer je naar jezelf en situaties te kijken. Niets moet, alles wat je nodig hebt, is er al…….. geloof in jezelf,  heb compassie voor jezelf.

Nieuwe datums Mindfulness trainingen 2019:

Maandagavond van 19:00 – 21:00 uur start op 28 januari                              Donderdagavond van 19:00 tot 21:00 uur start op 31 januari                      Vrijdagmorgen van 10:00 tot 12:00 uur start op 1 februari 

Het zijn 8 trainingen (sessies van 1,5 tot 2 uur per keer) die elke 14 dagen zullen plaats vinden. Het zijn geen gesprekstherapieën, maar is puur gericht op de ademhaling en het aandachts-trainen van het brein. Er wordt je ook uitgelegd hoe aangeleerd gedrag en gedachtenpatronen die in de weg zitten, te herkennen, en bespreken we hoe je daar op een andere manier naar kan kijken. Mindfulness helpt je je gedachten los te laten.  Laat je niet meer leiden door wat je “moet” en laat je oordelen los. Je leert te leven in het nu en te genieten van wat er nu is.

Wat je nodig hebt op de trainingsdagen is eventueel een dekentje en een eigen matje. Het is prettig om makkelijk zittende kleding aan te trekken. De oefeningen worden zittend op een stoel en liggend op een matje op de grond uitgevoerd. Mindfulness training kan zowel in groepsverband als  individueel gevolgd worden.

Als je op een andere dag beter uitkomt, laat me dat weten, wie weet kunnen we er een mouw aanpassen!

Mindfulness helpt je:

•  Vertrouwd te raken met de werking van je geest. Door situaties beter tot je door te laten dringen , zie je de dingen vaak helderder.
•  In contact te komen op een andere manier om jezelf en de wereld te leren kennen.
•  Kleine dingen van schoonheid en plezier op te merken in de wereld om je heen, in plaats van in je hoofd te leven.
•  Aardig te zijn tegen jezelf, in plaats van dat je de hele tijd zou wensen dat dingen anders waren, of jezelf op te jagen om onmogelijke doelen te halen.
• Jezelf te accepteren zoals je bent, in plaats jezelf de hele tijd te beoordelen, met wat je doet en wat je “moet”.
• Meer ontspanning in wat je ook doet in je doen en laten.
• Vermindert slaapproblemen.
• Te focussen op wat je nu doet, het maakt je productiever vanwege de grotere focus.

Misschien is het de vrees
Dat we minder zijn dan we denken te zijn
Terwijl we in werkelijkheid
Heel veel meer zijn.

Jon Kabat-Zinn
grondlegger Mindfulness

Meer weten? Neem gerust contact met me op en laat je vrijblijvend informeren.

Contact